Styczniowa sesja była podsumowaniem minionego roku. Roczne sprawozdanie z pracy zdał Radzie burmistrz Jan Serkies.
Sprawozdanie z działalności Burmistrza Miasta Chojnowa za 2015r.
I.W zakresie inwestycji i projektów inwestycyjnych:
* Zakończono przebudowę i rozbudowę budynku Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu
i Rekreacji. Inwestycja dofinansowana ze środków unijnych w ramach funduszu RPO WD 2007-2013 w wys. 6.448.960,86 zł.
* Zakupiono i zamontowano wyposażenie sali widowiskowo-kinowej w budynku MOKSiR - sprzęt kina 3D.
* Wybudowano budynek Żłobka Miejskiego wraz z niezbędną infrastrukturą zewnętrzną. Inwestycja dofinansowana w wys. 1.600.000 zł. w ramach projektu rządowego "Maluch - edycja 2015".
* Wykonano zagospodarowanie wnętrza kwartału w rejonie ulic: Kolejowa, Witosa, Kościuszki i Pl. Dworcowy.
* Zmodernizowano dach budynku Przedszkola Miejskiego Nr 1 przy ul. Wojska Polskiego.
* Wykonano siłownię terenową Street Workout Park przy ul. Kilińskiego w pobliżu "Orlika".
* Wykonano system nawadniania płyty boiska piłkarskiego z podłączeniem do studni głębinowej na stadionie miejskim.
* Wymieniono i rozbudowano wewnętrzną instalację p.poż. w budynku Gimnazjum nr 2.
* Wykonano projekt remontu dachu budynku Gimnazjum nr 2.
* Wykonano projekt budowlano-wykonawczy modernizacji miejskiej oczyszczalni ścieków w Goliszowie.
* Wykonano projekt budowlano-wykonawczy kładki dla pieszych nad rzeką Skora w ciągu ulicy Matejki.
II. W zakresie inwestycji i remontów w sferze komunalnej:
*Prace remontowe zrealizowane w ramach kredytu:
- Remonty dachów w budynkach: Pl. Konstytucji 3 Maja 7, ul. Drzymały 17, Kościuszki 27, Rejtana 12;
- Remont elewacji - ul. Legnicka 9 i 69;
- Remont dachu i elewacji - ul. Legnicka 60, 62, 64, 66;
- Ocieplenie ściany szczytowej w budynku wielorodzinnym przy ul. Drzymały 19.
Udział Miasta w powyższych pracach wyniósł 250 380,00 zł brutto.
* Remonty finansowane przez Gminę Miejską i w ramach zgromadzonych środków na funduszu remontowym:
- Remonty dachów w budynkach przy ul. Złotoryjskiej 5, 7, 9, ul. Katedralnej 1, ul. Komuny Paryskiej 8, ul. Drzymały 5, ul. Kościuszki 25
- Remont elewacji ściany frontowej budynku - ul. Legnicka 49.
Udział Miasta w powyższych pracach wyniósł 243 570,00 zł brutto.
* Sfinansowano wymianę 154 szt. stolarki okiennej w budynkach komunalnych na kwotę 115 503,61 zł brutto.
* Przekazano na fundusz remontowy Wspólnot Mieszkaniowych - 638 142,00 zł brutto.
III. W zakresie infrastruktury miejskiej:
* Wymieniono 11 słupów oświetlenia drogowego w ul. Kościuszki z zastosowaniem opraw ledowych (14 szt).
* Wymieniono 10 szt. opraw parkowych w oświetleniu cmentarza komunalnego.
* Wykonano punkty monitorujące - 4 kamery: pl. Dworcowy, Rynek, Kilińskiego - obraz przekazywany jest za pomocą internetu.
* Uprzątnięto i wyrównano teren przy ul. Wyspiańskiego, przeznaczony pod budownictwo.
* Wykonano ogrodzenie stadionu miejskiego od strony ogrodów działkowych.
* Odnowiono oznakowania poziome - przejścia dla pieszych o pow. ok. 1.200 m2.
* Wykonano naprawy cząstkowe nawierzchni jezdni przy użyciu emulsji asfaltowej i grysów (wbudowano 120 t materiału) oraz nawierzchni chodników.
* Odnowiono betonowe elementy mostu nad rzeką Skorą w ciągu ul. Wolności.
* W ramach zimowego utrzymania dróg zakupiono 50 t soli drogowej oraz 100 t piasku.
* Zamontowano próg zwalniający na ul. Drzymały oraz wymieniono zużyty próg na ul. Kilińskiego (przy SP Nr 4).
* Wyrównano drogi gruntowe: Fabryczna, Broniewskiego, Bielawska, Solskiego, Wrzosowa, Leśna.
* Przydzielono łącznie 76 lokali: 16 lokali mieszkalnych, 8 po spłaceniu zadłużenia, 15 lokali socjalnych, 3 zamienne, 9 po śmierci najemcy, 4 po wyprowadzeniu się najemcy, 18 pomieszczeń tymczasowych, 3 pomieszczenia tymczasowe na czas remontu mieszkania.
* Przedłużono 15 umów najmu lokali mieszkalnych i 71 umów najmu lokali socjalnych, przeprowadzono 4 zamiany międzylokatorskie.
* Posadzono 40 szt. drzew z gatunku wiśnia czerwona "Kaukaz",
* Zamontowano 360 donic z kwiatami na słupach oświetlenia ulicznego (1800 kwiatów).
* Ustawiono 8 kolumn kwiatowych (ilość kwiatów - 1294).
IV. W zakresie działalności gospodarczej
i zatrudnienia w ramach umów PUP:
*Przekazano do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 518 wniosków przedsiębiorców w sprawie wpisów, zmian we wpisach, w sprawie zawieszenia, wznowienia lub zakończenia działalności gospodarczej.
* Zawarto z Powiatowym Urzędem Pracy, Centrum Doradztwa Unijnego oraz Uniwersytetem Wrocławskim 8 umów o organizację staży dla 11 osób bezrobotnych.
* Przyjęto na praktyki studenckie 24 osoby.
* Zawarto 18 umów z Powiatowym Urzędem Pracy na zatrudnienie 32 osób bezrobotnych. Po okresie refundacji wynagrodzeń pracownicy interwencyjni byli zatrudniani na okresy 3-6 miesięcy ze środków samorządowych.
Pracownicy realizowali następujące zadania:
- sprzątanie w budynkach jednostek miejskich,
- konserwację i utrzymanie terenów zielonych nieobjętych przetargiem, łącznie z korytem rzeki Skorej,
- konserwację, naprawy i utrzymanie ogrodów zabaw dla dzieci,
- doraźne naprawy nawierzchni ulic i chodników materiałami z odzysku oraz masą asfaltową na zimno,
- montaż i demontaż oświetlenia świątecznego,
- odnowienie oznakowania poziomego przejść dla pieszych,
* Zawarto z Powiatowym Urzędem Pracy porozumienia na aktywizację 80 bezrobotnych w ramach prac społecznie-użytecznych, którzy wykonywali prace porządkowe w mieście.
* Sporządzono 134 wnioski o refundację części wynagrodzenia w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych, publicznych, społecznie użytecznych.
V. W zakresie gospodarki gruntami i ochrony środowiska:
* Sprzedano w drodze bezprzetargowej:
- na rzecz najemców 16 lokali mieszkalnych z zastosowaniem obowiązujących bonifikat,
- dwie działki na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej przy ul. Złotoryjskiej i Baczyńskiego,
- garaż na rzecz najemcy przy ul. Witosa.
* Sprzedano w drodze przetargu:
a) ustnego nieograniczonego:
- 3 działki pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną: przy ul. Witosa i ul. Baczyńskiego,
- działkę z garażem przy ul. Witosa,
- 2 działki pod budowę garaży przy ul. Parkowej - Łokietka,
- nieruchomość niezabudowaną przy ul. Paderewskiego, przeznaczoną pod usługi,
- lokal mieszkalny przy ul. Dąbrowskiego;
b) ustnego ograniczonego - 3 działki ze stacjami transformatorowymi przy ul. Samorządowej, Kilińskiego i Wojska Polskiego.
* Gmina Miejska Chojnów:
- na podstawie Decyzji Wojewody Dolnośląskiego, z mocy prawa uzyskała prawo własności dróg: ul. Asnyka i Piotrowicka, część ul. Bolesławieckiej i Złotoryjskiej o pow. 2,56 ha,
- przejęła nieodpłatnie od PKP S.A. w Warszawie prawo użytkowania wieczystego gruntu 4 działek o pow. 3,24 ha wraz z budowlami od PKP z przeznaczeniem pod drogi rowerowe,
- przejęła nieruchomość o pow. 0,11 ha po-łożoną przy ul. Złotoryjskiej zabudowaną budynkiem produkcyjnym o pow. użytkowej 270,7 m2, za zaległości podatkowe.
* Przekazano w trwały zarząd dla CHZGKiM
w Chojnowie nieruchomość zabudowaną obiektami oczyszczalni ścieków wraz z drogą dojazdową, o pow. 8,36 ha w Goliszowie, na cele statutowe - zbiorowe odprowadzenie ścieków.
* Zawarto 17 umów dzierżawy: na grunty użytkowane rolniczo, na prowadzenie działalności
handlowej na terenie miasta i targowisku miejskim oraz pod ogrody przydomowe.
* Wydano:
- 14 decyzji na podział działek, 7 zawiadomień o ustaleniu numerów porządkowych dla nieruchomości i 2 zaświadczenia w sprawie położenia oraz o numerze porządkowym nieruchomości,
- 19 zezwoleń na wykreślenie hipotek obciążających nieruchomości lokalowe z tytułu zwrotu bonifikaty, 6 decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego
w prawo własności, 37 wypisów i 19 zaświadczeń z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta oraz 11 postanowień pozytywnie opiniujących podziały działek pod względem zgodności z planem.
* W ramach dotacji z budżetu miasta na prace konserwatorskie i roboty budowlane przy zabytkach, dofinansowano kapitalny remont dachu naw bocznych kościoła Św. Apostołów Piotra i Pawła, udzielając Parafii dotacji w wys. 100.000 zł., tj. 16,07% kosztów realizacji zadania. Zadanie zostało prawidłowo rozliczone i przyjęte przez dotującego.
* Wydano 50 decyzji zezwalających na usunięcie drzew, wszystkie z obowiązkiem nasadzenia nowych drzew oraz trzy odmawiające usunięcia.
* Wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla CHZGKiM na wykonanie urządzeń do poboru wody przy ul. Bielawskiej.
* Podpisano umowę z Firmą EMPEKO
z Poznania na opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Chojnowa na lata 2015-2020, wyłonionej w przetargu ofertowym.
* Uczestniczono w treningu zgrywającym system wczesnego ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach województwa dolnośląskiego.
* Koordynowano akcją "Sprzątanie Świata" na terenie miasta.
* Prowadzono system powiadamiania czyli Samorządowy Informator SiSMS.
VI. Z zakresu promocji i spraw oświatowych:
* Miasto otrzymało kolejny Certyfikat Euro-Renoma - Europejski Rejestr Renomowanych, który daje prawo do udziału w programie gospodarczo-konsumenckim oraz Certyfikat Lidera Innowacyjnej Edukacji przyznawany samorządom, które mogą pochwalić się sukcesami i innowacyjnymi działaniami w sferze rozwoju edukacji.
* Samorząd był współorganizatorem m.in.:
- Ogólnopolskiego Festiwalu Chórów Młodzieży Szkolnej "Skora-Song",
- 10 rocznicy podpisania umów partnerskich z niemieckim Egelsbach i francuskim Commentry,
- Festiwalu Tkactwa i Rękodzieła Artystycznego, Mistrzostw Dolnego Śląska w Kolarstwie Górskim MTB - Chojnów 2015,
- Jarmarku Świątecznego,
* Przekazano do publikacji materiały promujące miasto w gazetach Gmina Polska i Wiadomości Dolnośląskie oraz w Informatorze Samorządów Dolnego Śląska.
* Uaktualniono informacje promocyjne na Polskim Serwisie Turystycznym - Travelling Polska.
* Współfinansowano produkcję audycji pod tytułem "Studio wschód", emitowanej w Telewizji Wrocław z informacją dla telewidzów o dofinansowaniu przez Miasto Chojnów.
* Opracowano "Kalendarz imprez 2015" obejmujący wydarzenia organizowane przez jednostki oświatowe, społeczne, kulturalne i sportowe. Lokalnie publikowany był na miejskiej stronie internetowej i w Gazecie Chojnowskiej.
* Wydano kolejną publikację dotyczącą interesujących obiektów w mieście - "Dom Kultury od Domu Strzeleckiego do Miejskiego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji".
* Wydano 10 decyzji w sprawie przyznania dofinansowania kosztów poniesionych
w związku z nauką zawodu młodocianego pracownika na kwotę 80.585,00 zł.
* Wydano 277 decyzji w sprawie przyznania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego dla uczniów na kwotę 148.948,00 zł.
* Przyznano 29 stypendiów naukowych i 3 stypendia artystyczne Burmistrza Miasta Chojnowa oraz 16 nagród sportowych.
* Rozpatrzono wnioski i przyznano 6 nagród Burmistrza Miasta Chojnowa dla nauczycieli.
* Wydano 10 zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis.
* Zrealizowano rządowy program pomocy uczniom "Wyprawka szkolna" na kwotę 6.232 zł.
* Podpisano 6 umów dot. organizacji dowożenia uczniów niepełnosprawnych do szkół specjalnych.
* Zrealizowano rządowy program wyposażania szkół podstawowych i gimnazjów w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe w ramach dotacji w wysokości 105.050,14 zł.
* W ramach ogólnopolskiego programu "Książki do bibliotek szkolnych" doposażono biblioteki szkolne przy szkołach podstawowych w nowe woluminy na kwotę 4.340 zł.
* Zrealizowano projekt "Kreatywność wielu - z myślą o młodym i starszym przyjacielu"
w ramach Rządowego programu "Bezpieczna i przyjazna szkoła" (miasto otrzymało dotację w wys. 15.718 zł.)
VII. Z zakresu spraw obywatelskich:
* Dowody osobiste: przyjęto 1300 wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydano 1200 dowodów osobistych, 202 zaświadczenia o utracie dowodu osobistego.
* Ewidencja ludności: wszczęto 26 postępowań administracyjnych o wymeldowanie, udostępniono dane osobowe i wydano 873 zaświadczenia, zaktualizowano 970 danych mieszkańców (zameldowania, wymeldowania), aktualizowano stały rejestr wyborców oraz sporządzano spisy wyborców.
* Dodatki mieszkaniowe: przyjęto i rozpatrzono 471 wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego, wydano 448 decyzji pozytywnych i 23 decyzje negatywne, wypłacono dodatki mieszkaniowe na kwotę 428.839,46 zł.
* Dodatki energetyczne: przyjęto i rozpatrzono 357 wniosków wydając decyzje pozytywne, wypłacono dodatki energetyczne na kwotę 24.429,00 zł.
* Sprawy wojskowe: do kwalifikacji wojskowej wezwano 55 mężczyzn z rocznika podstawowego i 9 z rocznika starszego.
* Urząd Stanu Cywilnego: sporządzono: 40 aktów urodzenia, 151 aktów małżeństwa, 166 aktów zgonu, załatwiono: 1.496 wniosków o wydanie odpisów z akt stanu cywilnego, 15 korespondencji konsularnych,
- wykonano 147 migracji aktów do aplikacji "Źródło", wysłano 100 korespondencji do Urzędów Stanu Cywilnego.
- wydano: 8 zaświadczeń do zawarcia związku małżeńskiego za granicą, 71 zaświadczeń do ślubu konkordatowego;
- wysłano 8 wniosków do Prezydenta RP o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie;
VIII. Z zakresu podatków i opłat lokalnych:
* Wydano 4.944 decyzji wymiarowych w zakresie należności podatkowych.
* Wydano 13 decyzji dotyczące ulg w spłacie należności podatkowych rozłożenia na raty, odroczenia, umorzenia).
* Wydano 52 zaświadczenia podatkowe i o udzieleniu pomocy de minimis.
* Sporządzono łącznie 288 pism i wezwań do podatników oraz 25 do urzędów skarbowych,
* Wydano 6 decyzji w sprawie zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
* Sprawdzono 5.194 deklaracji (informacji) podatkowych, wysłano 1.302 upomnienia w sprawie zaległości podatkowych, wystawiono 75 tytułów wykonawczych do Urzędów Skarbowych.
* Złożono 8 wniosków do wydziału ksiąg wieczystych o wpis hipotek przymusowych, zabezpieczających zaległości na nieruchomościach dłużników.
* Wystawiono 92 postanowienia o zarachowaniu wpłaty, 3 wnioski w sprawie rozliczenia 2% wpływów z podatku rolnego.
* Wystawiono 50 wezwań w sprawie zaległości z tytułu wieczystego użytkowania gruntów.