Via Crucis według Piotra Wróblewskiego - prelekcja Rogera Piaskowskiego w Muzeum Regionalnym - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl



artykuły:

ostatnie
popularne
komentowane
regulamin
archiwum PDF
stopka redakcyjna
ogłoszenia
podgląd artykułów
podgląd komentarzy



Via Crucis według Piotra Wróblewskiego - prelekcja Rogera Piaskowskiego w Muzeum Regionalnym



W sobotę 17 marca w Muzeum Regionalnym w Chojnowie miała miejsce prelekcja Rogera Piaskowskiego - historyka sztuki i malarza. Wykład dotyczył Drogi Krzyżowej namalowanej na ścianach kościoła p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła przez Piotra Wróblewskiego.


(szerokość: 565 / wysokość: 376)


Historyk sztuki opisał oryginalne dzieło w XXXVIII tomie "Szkiców legnickich": "Na kanwie tekstu w "Szkicach legnickich", które serdecznie państwu polecam, pod redakcją Wojciecha Konduszy, który zainspirował mnie do napisania tekstu, a także zebrał wszystkie materiały o charakterze pism administracyjno-prawnych związanych z całą sprawą, będę państwa dzisiejszym przewodnikiem"- mówił Roger Piaskowski.


(szerokość: 320 / wysokość: 480)

Prelekcja rozpoczęła się od prezentacji multimedialnej, analizy dzieła, które jest kontrowersyjne pod względem społecznym i historycznym. Zgromadzeni goście żywo dyskutowali o wielobarwnej opowieści scen pasyjnych. Wykład poruszał temat via crucis, via dolorosa w sztuce sakralnej, która jest niezwykle delikatną i kontemplacyjną sferą życia religijnego i artystycznego zarazem. Roger Piaskowski na samym początku wykładu stwierdził: "Dzisiejsze spotkanie ma bardzo lokalny charakter, ale z drugiej strony w Chojnowie jest miejsce, które emanuje pewnym niezwykłym dziełem na cały świat." Oryginalność dzieła Piotra Wróblewskiego wpisuje się w historię miasta i mieszkańców, którzy żywo uczestniczyli w wykonaniu malowideł.

Dzieło w gotyckiej świątyni w Chojnowie powstawało w latach 1969 -1970.

(szerokość: 320 / wysokość: 480)

Droga Krzyżowa autorstwa Piotra Wróblewskiego z pomocą Piotra Komincza z jednej strony prezentuje Mękę Chrystusa trzymając się ikonografii i kanonu kompozycyjnego scen pasyjnych, z drugiej natomiast nieco odbiega od via crucis. Do narracji włączone zostały także postacie oraz wydarzenia, które kontrastują z kanonem malowideł sakralnych w świątyni. Sceny bieżących wydarzeń na świecie są uwiecznione i wplecione w historyczną kompozycję. 

Malowidła są częścią narodowego dziedzictwa kulturowego, zostały wpisane do rejestru zabytków, choć nim to się stało, przeszły bolesną krytykę. Skala wizji wnosi wiele do rozważań nad sztuką, która tworzona była w okresie PRL-u, przez co tym bardziej nabiera znaczeń symbolicznych i realnych. Postacie uwiecznione w chojnowskiej Drodze Krzyżowej w "dużym" kościele niosą komunikat globalny. Treści, które malarz artysta wplótł w historię Męki Pańskiej mają wielowymiarowe znaczenie. Przede wszystkim narracja Wróblewskiego miała zbliżyć człowieka do Boga.


(szerokość: 565 / wysokość: 376)


 

Żeby głębiej zapoznać się z tematem Drogi Krzyżowej w kościele Piotra i Pawła w Chojnowie warto sięgnąć do treści opublikowanych w XXXVIII tomie "Szkiców legnickich" pod redakcją Wojciecha Konduszy.




K.Burzmińska
Napisz swój własny komentarz
Tytuł:      Autor:

serwis jest częścią portalu www.E-Informator.pl przygotowanego przez MEDIART © w systemie zarządzania treścią CMS Kursorek | Reklama