Znane i nieznane - ciekawostki polskiej motoryzacji - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl



artykuły:

ostatnie
popularne
komentowane
regulamin
archiwum PDF
stopka redakcyjna
ogłoszenia
podgląd artykułów
podgląd komentarzy



Znane i nieznane - ciekawostki polskiej motoryzacji




Niewiele osób wie, że Warszawa - powojenny produkt Fabryki Samochodów Osobowych, była eksportowana do Chin, gdzie pełniła funkcję limuzyny rządowej, jeździła także po drogach Ameryki Południowej i Azji, pojawiała się też na szosach wysoko zmotoryzowanych krajów europejskich.

Jeszcze 20, 30 lat temu na ulicach Chojnowa i innych miast polski królowały Warszawy, Syrenki, Fiaty 125, Nyski i inne produkty motoryzacyjne okresu PRL-u. Dziś niektóre z tych aut to prawdziwe "białe kruki", a gdzieś przyuważone wzbudzają niemałe zainteresowanie fanów motoryzacji, u niektórych także sentyment.
Oprócz masowych pojazdów seryjnych produkowanych w naszym kraju, powstało wiele prototypów, których żaden Kowalski nie mógł kupić, które nigdy nie wyjechały na polskie drogi. Produkowano je w pojedynczych egzemplarzach bądź w limitowanych ilościach. Bo ile osób słyszało lub widziało na ulicach miast oprócz masowych Warszaw, Syren czy maluchów, takie pojazdy jak Żbiki, Mikrusy, Warsy... czy 3-drzwiowe, a nawet 7-drzwiowe wersje Polonezów. Te i wiele innych wytwarzano w Polsce, a jeszcze więcej było w zamysłach. Jednak ze względu na różne przyczyny czy to polityczne czy gospodarcze nie dane było im wejść do seryjnej produkcji, urozmaicić krajobraz na polskich drogach i parkingach. A szkoda.
Pierwszym powojennym, polskim samochodem, była Warszawa. Dziś relikt przeszłości, wówczas szczyt motoryzacyjnych możliwości.

      W styczniu 1950 roku została podpisana polsko-radziecka umowa licencyjna na produkcję samochodu M-20 Pobieda. Pierwowzorem był Ford z 1927 roku.
6 listopada 1951roku, godz14:00, tego dnia o tej godzinie zjeżdża z taśmy pierwsza Pobieda/Warszawa. FSO miało wytwarzać do 25 tys. pojazdów rocznie jednak nigdy tego nie osiągnięto.
W roku 1960 pojawiła się pierwsza całkowicie polska Warszawa 201. Zawierała ponad 200 modyfikacji różnych podzespołów. W modelu 202 z 1962 roku zastąpiono przestarzały dolnozaworowy silnik nową, górnozaworową jednostką o większej mocy i lepszych osiągach. W 1964r. wprowadzono wersję sedan z nowym wlotem powietrza i panoramiczną szybą. Model ten o oznaczeniu 223/224 był produkowany do 1973 r. W międzyczasie powstało też kilka prototypów i odmian. Do produkcji weszły pick-upy (1958), sanitarki (1962), taxi, kombi (1965). W 1964r. powstał prototyp całkowicie nowego pojazdu. Był to model 210.
Innym prototypem była Warszawa M 20 tzw. unowocześniona. Jednak nigdy jej nie wytwarzano seryjnie. Od 1951 do 1973r., czyli do końca produkcji powstało 254 421 Warszaw. Samochody posiadały silniki 4 cylindrowe o pojemniości 2120 cm3. W wersji dolnozaworowej osiągał on moc 52,5 KM/3600 obr/min i pozwalał na rozpędzenie pojazdu do 115 km/h, zaś w wersji górnozaworowej miał 70 KM/4000 obr/min-prędkość 130 km/h. Średnie zużycie paliwa to 12-13 l/100 km.
* * *
W kolejnym numerze ciekawostki o "MIKRUSIE".


Artur Soboń
Napisz swój własny komentarz
Tytuł:      Autor:

Komentarze
TytułdataAutor
exDR9Cg6Q8ca2015-11-21H8U9XgtG8e
bQyXggBteSV2014-03-05IY438WRAFKGj
zDqBVRNasrkS2014-02-11bKdsXfOEdE
f8hAx30uK2013-09-17pamatknkJPMj
E6vN0Q9nvA2013-09-13RjSqmpdceWq
hzOA99fgvDA2013-09-13ZwheMmShHzLY

serwis jest częścią portalu www.E-Informator.pl przygotowanego przez MEDIART © w systemie zarządzania treścią CMS Kursorek | Reklama