login:     hasło:       zapomniałem/am hasła
Commentry est tres jolie !!!!! - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl

artykuły:

ogłoszenia
podgląd artykułów
podgląd komentarzy

Commentry est tres jolie !!!!!

W dniach 17-24 sierpnia 13-osobowa delegacja z Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika pod opieką p. Andrzeja Urbana oraz p. Malwiny Olszewskiej (tłumaczki) przebywała we francuskim mieście Commentry. Jest to początek zaplanowanej na długi czas letniej wymiany młodzieży z naszych partnerskich miast.

Po odwiedzinach naszych rówieśników z partnerskiego miasta Commentry we Francji, postanowiliśmy zobaczyć jak wygląda ich życie codzienne, poznać zwyczaje oraz miasto, a przede wszystkim wykorzystać całoroczną naukę języka francuskiego w praktyce.
Wszystko zaczęło się od niewinnego e-maila z podziękowaniami dla p. Stephanie Escura za pomoc w redagowaniu specjalnego wydania gazetki "GIMBEK" o Commentry. Korzystając ze swoich, jeszcze niedużych, umiejętności posługiwania się językiem francuskim, przy pomocy Internetu nawiązałem bliższą współpracę z p. Stephanie w wyniku, której nasze plany mogły zostać zrealizowane.
I heyahhhh! 17 sierpnia o godzinie 10.00 wyruszyliśmy w podróż autobusem „Krychy"! Mimo tak wyczerpującej i długiej drogi przyjechaliśmy do Commentry o 5.00 rano świeży i rześcy. Na miejscu czekał na nas Pan Christian z cieplutkimi croissantami. Następnie zjedliśmy uroczyste śniadanie z przedstawicielami merostwa oraz zostaliśmy przydzieleni do rodzin, u których mieliśmy nocować no.... i oczywiście próbować specjałów francuskiej kuchni. Wieczorkiem wybraliśmy się na spektakl przedstawiający muzykę i taniec irlandzki, tuż po nim młodzież francuska zabrała nas do wesołego miasteczka.

Całą sobotę spędziliśmy z lokalną drużyną USP Commentry: zwiedzaliśmy razem bibliotekę, graliśmy mecz piłki nożnej, do czasu aż piłka się przebiła i poszliśmy na barbecue (grill), na którym urządzono nam dyskotekę.
Następnego dnia o godz.11.00 poszliśmy na mszę, na której czarnoskóry ksiądz pięknie odśpiewał po polsku "Abba Ojcze". Zaraz po mszy rozpoczął się słynny francuski aperitif, a wieczorem podziwialiśmy nocną Kawalkadę po ulicach Commentry. Jednak najciekawszym dniem zapowiadał się poniedziałek - SPŁYW KAJAKOWY po rwącej rzece Sioule. I rzeczewiście tak właśnie było! Już na samym początku wszystkie kajaki zderzyły się, a co niektóre utknęły na wystających kamieniach i wioślarze mieli lekki problem z ruszeniem w dalszą podróż. Stając na wysokości zadania, aby nie zhańbić męskiego rodu wskoczyliśmy z Damianem do lodowatego nurtu górskiej rzeki i pociągnęliśmy kajaki uwalniając dziewczyny z opresji. Po pokonaniu kilkunastu kilometrów niebezpiecznej rzeki, nasza ekipa, po wodnych wojnach na wiosła, przemoczona do suchej nitki rzuciła się na ląd, z okrzykiem na ustach: "gorący pryyysszzzniicc!!!!! "

Już wysuszeni pojechaliśmy do starodawnego miasta Charroux, gdzie można było poczuć ducha średniowiecznego życia. Wieczorem podziwialiśmy rewelacyjny pokaz sztucznych ogni, który trwał ponad 30 min i był zsynchronizowany z muzyką. Tego widoku nie da się opisać! To trzeba zobaczyć!!!
Kolejne dni naszego pobytu w Commentry upłynęły równie przyjemnie. Pojechaliśmy na mini golfa do Nérie les Bains, wypoczywaliśmy w gorących termach i zabawialiśmy się w ogromnym Aqua Parku. Ostatni wieczór był magiczny. Spędziliśmy go w restauracji "Le Pirate" gdzie zjedliśmy z gospodarzami nasz ostatni wspólny posiłek.

Najsmutniejszy był moment pożegnania. Jednak rzadko kiedy wyprawy obywają się bez przygód. Żegnaliśmy się trochę dłużej, niż to było przewidziane, gdyż jedna z naszych koleżanek przypomniała sobie, że paszport zostawiła w ogromnej torbie na samym spodzie stosu pakunków. Trzeba było całego busika przepakowywać od nowa.

Pobyt w Commentry przeszedł nasze najśmielsze marzenia. Program pobytu był niezwykle atrakcyjny. Osoby, które zaplanowały go włożyły wiele serca, abyśmy się nie nudzili i dobrze się tam czuli. Rodziny, u których mieszkaliśmy okazały nam wiele życzliwości, serdeczności i poświęciły nam sporo swojego czasu, za co im z serca serdecznie dziękujemy.

W imieniu uczestników – P. Piasecka i J. Stasiewicz

Składamy serdeczne podziękowania tym wszystkim, którzy pomogli nam w realizacji tego wyjazdu:
- stronie polskiej - Urzędowi Miasta Chojnowa i Burmistrzowi Janowi Serkiesowi, wicedyrektorowi Gimnazjum nr 2 Andrzejowi Urbanowi, tłumaczce p. Malwinie Olszewskiej, p. Tadeuszowi Stasiewiczowi oraz firmie przewoźniczej "Kry-cha",
- stronie francuskiej - Urzędowi Miasta Commentry wraz z merem Jean Luisem Gaby, panu Henrykowi, panu Chrystianowi oraz wszystkim przemiłym mieszkańcom pięknego miasta Commentry.

Za wszystko gorąco dziękują uczestnicy wyjazdu - Kasia Hyclowska, Kamil Hyclowski, Dagmara Ozimek, Patrycja Piasecka, Damian Piaseczki, Dominika Rudzik, Natalia Gadzina, Jakub Stasiewicz, Joanna Kogut, Jakub Mormul, Marcin Semczuk, Kasia Sienkiewicz, Ania Dąbrowska, Jacek Działo.