Wyprawa "za miedzę" - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl

podgląd artykułów
podgląd komentarzy

Wyprawa "za miedzę"

Na zaproszenie stowarzyszenia "Frauen auf dem Weg nach Europa" 23 września do Göerlitz udały się członkinie
i sympatycy Chojnowskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Miast Partnerskich. Mieliśmy obawy, że z powodu kłopotów
z wynajęciem busa nasz wyjazd trzeba będzie w przeddzień odwołać, ale dzięki operatywności jednej z naszych członkiń mogliśmy wybrać się "za granicę".

Podróż do Zgorzelca minęła nam bardzo szybko. Na moście staromiejskim oczekiwały nas Eva Maria Reitz i nasza przewodniczka - pani Terb, która w niezwykle ciekawy sposób opowiadała o historii Göerlitz i Zgorzelca.

Przejście do sąsiedniego kraju dla wielu z nas było nieco zaskakujące. Żadnych granicznych stanowisk, kontroli, mundurowych - spacer przez most nad Nysą i jesteśmy w Niemczech.

(szerokość: 190 / wysokość: 142)W tym miejscu nad miastem góruje piękna gotycka 5-nawowa bazylika pw. Piotra i Pawła. Kościół nie ucierpiał podczas wojny, zniszczeniu uległy tylko witraże, kiedy wysadzano most. Jeden z witraży ocalał dając świadectwo ówczesnego kunsztu rzemieślniczego. Od pani Terb dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o historii tego kościoła
i znajdujących się w nim "słonecznych organach (Sonnenorgel)". Spacerując po starówce Göerlitz dowiadywaliśmy się wielu interesujących rzeczy o starych kamienicach i ich mieszkańcach. Punktem kulminacyjnym wycieczki była najstarsza renesansowa część ratusza i "mała sala posiedzeń". (szerokość: 190 / wysokość: 142)

Mogliśmy usiąść przy okrągłym stole i przez chwilę poczuć się jak rajcowie tego miasta. Z portretu spoglądał na nas nadburmistrz Demiani, którego 19-wieczne plany rozbudowy i rozwiązania ulic starego miasta do dzisiaj służą mieszkańcom Göerlitz.

Z ratusza udaliśmy się do siedziby stowarzyszenia "Frauen auf dem Weg nach Europa" na poczęstunek. Tu przy wspaniałym posiłku wymienialiśmy wrażenia, a a bariera językowa nie stanowiła większego problemu.

Zanim udaliśmy się w drogę powrotną, zostaliśmy zaproszeni do ponownych odwiedzin euromiasta Zgorzelec-Goerlitz.

Obydwa stowarzyszenia postanowiły rozszerzać wzajemną współpracę i przyczyniać się do integracji europejskiej.

(szerokość: 565 / wysokość: 423)

ek
Napisz swój własny komentarz
Tytuł:      Autor:

serwis jest częścią portalu www.E-Informator.pl przygotowanego przez MEDIART © w systemie zarządzania treścią CMS Kursorek | Reklama