Dzięki współpracy - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl

podgląd artykułów
podgląd komentarzy

Dzięki współpracy

Podróże kształcą - takim hasłem kierowali się członkowie Chojnowskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Miast Partnerskich jadąc do Bautzen i Drezna.

21-go sierpnia wybraliśmy się do Bautzen - miasta oddalonego ok. 50km od granicy polsko-niemieckiej.

(szerokość: 640 / wysokość: 480)

Po krótkiej podróży przy pięknej pogodzie rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta. (szerokość: 640 / wysokość: 480)Nasz przewodnik - pan Kosel (Serbołużyczanin) oprowadzając nas po mieście ciekawie opowiadał jego historię. Zachwyciły nas piękne odrestaurowane kamienice, urokliwe zaułki.

W muzeum musztardy mogliśmy skosztować tego specjału o różnych smakach. W południe udaliśmy się na obiad, który przygotowała dla nas pani Kosel. Po posiłku, przy kawie i pysznym cieście, pan Kosel opowiedział nam o serbołużyckiej mniejszości narodowej zamieszkującej te tereny. Potem dalej zwiedzaliśmy miasto. Bautzen (Budziszyn) jest pięknym zadbanym miastem. Postanowiliśmy jeszcze kiedyś tam pojechać.

25-go września wybraliśmy się do Drezna, które jest stolicą kraju związkowego Saksonia. Miasto liczy obecnie 528 tys. mieszkańców. Na początku, kierowani przewodnikiem, zwiedzaliśmy miasto z autobusu. Od czasu do czasu zatrzymywaliśmy się, żeby więcej usłyszeć i lepiej się przyjrzeć niektórym zabytkom - operze (Semperoper), katedrze (Hofkirche), skarbcowi (Grünes Gewölbe) i in. Po ponad godzinnej jeździe po mieście podjechaliśmy pod Landtag (parlament kraju związkowego). Pieszo udaliśmy się do Zwingeru. Zwinger to piękny barokowy zespół pałacowy, który wybudował August II Mocny w celach prestiżowych gdy został królem Polski.

(szerokość: 640 / wysokość: 480)

Tutaj wysłuchaliśmy historii pałacu, dowiedzieliśmy się, jakie zbiory się tu znajdują (do Zwingeru postanowiliśmy przyjechać następnym razem), podziwialiśmy architekturę zespołu pałacowego i jego bogate zdobienia oraz zwiedziliśmy fontannę (Nimpfenbad). Z Zwingeru pieszo udaliśmy się do Landtagu. Zostaliśmy tu zaproszeni przez deputowaną panią Kathrin Kagelmann, która również zasponsorowała dla nas obiad. Po posiłku rozmawialiśmy z panią Kagelmann o wspólnych problemach. Wynikiem tej dyskusji są zaplanowane dwa seminaria, które postanowiliśmy zorganizować wspólnie ze stowarzyszeniem "Frauen auf dem Weg nach Europa" z Görlitz. Jedno na temat oświaty w naszych krajach, drugie o pomocy niepełnosprawnym. Potem zwiedziliśmy budynek Landtagu.

Na wiosnę przyszłego roku postanowiliśmy ponownie wybrać się do Drezna i zwiedzić galerię obrazów starych mistrzów, skarbiec, zbiory porcelany.

Dziękujemy koleżankom ze stowarzyszenia "Frauen auf dem Weg nach Europa" z Görlitz, które pomogły nam zorganizować obie wycieczki.